två personer poträtt

Priscyll Anctil Avoine och Jenny Lorentzen

8 miljoner till forskningsprojekt om kvinnor och politiskt våld

Norges forskningsråd har beviljat ett Early Career Scientists-stipendium på 8 miljoner NOK till den norska forskaren Jenny Lorentzen (forsningsledare) från Norska Utrikespolitiska Institutet och forskaren Priscyll Anctil Avoine från Försvarshögskolan i Sverige.

De två forskarna får bidraget för projektet *From combatants and war supporters to peacemakers? Women’s participation in political violence and political transitions* (Gendered Transitions).

I detta projekt kommer forskarna att undersöka hur kvinnors deltagande i politiskt våld översätts till deras deltagande i politiska övergångar. Projektet bygger på nära samarbete mellan fyra unga kvinnliga forskare i både det globala syd och nord.

– Vi känner oss mycket privilegierade över att få möjlighet att genomföra detta projekt, som bygger på över tio år lång erfarenhet av forskning om konflikter och fred i Colombia och Mali. Vi vill studera hur kvinnor både kan vara anhängare av krig och fredsmäklare, och att deras uteslutning riskerar att undergräva ansträngningarna för att bygga hållbar fred i konfliktdrabbade samhällen, säger Priscyll Anctil Avoine.

Projektet använder kvalitativa feministiska och etnografiska metoder för att utforska dessa frågor i Mali och Colombia.

Sidinformation

Publicerad: