Sök

Sök

Kursplan Ledarskap under påfrestande förhållanden, teoretiska grunder

Engelskt namn: Leadership under Demanding Conditions, Theoretical Foundation

Kurskod:
1LL061
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
G1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Engelska B eller Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen ger grundläggande kunskap om ledarskap och ledarskapsteori.

Kursen studerar ledarskap ur olika perspektiv såsom personlighet, beteenden och processer. Utifrån ledarskapsteori studeras faktorer som har betydelse för att utveckla lämpliga och önskvärda, samt undvika olämpliga och icke önskvärda ledarbeteenden hos ledare på olika organisatoriska nivåer. Ledarskapsteorier och modeller som avhandlas i kursen diskuteras i relation till deras relevans för ledarskap under påfrestande förhållanden. Ledarskapsrelaterade problem och utmaningar vid insater under påfrestande förhållanden diskuteras. Kursen genomförs som en kombination av föreläsningar, självstudier och seminarier. Kursen avslutas genom en skriftlig hemtentamen, i vilken studenten självständigt problematiserar ledarskap under påfrestande förhållanden och kritiskt diskuterar villkoren för dess utövande.

Undervisningsformer
  • Seminarier
  • Föreläsningar
  • Självstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara vad som inom ledarskapsforskning identifierats som ledarskapsrelaterade problem och utmaningar för chefer, ledare och medarbetare i samband med insatser under påfrestande förhållanden.

Färdighet och förmåga

  • differentiera de ledarskapsteorier och modeller som avhandlas i kursen och diskutera kritiskt deras relevans för ledarskap under påfrestande förhållanden,
  • diskutera kritiskt villkoren för utövande av ledarskap under påfrestande förhållanden på olika organisationsnivåer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och diskutera ledarskap under påfrestande förhållanden i relation till generellt ledarskap.

Examinationsformer

Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.

Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Väl godkänt (VG) Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursen ges inom masterprogrammet ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-08-28
Alvesson, M. (2019). Waiting for Godot: Eight major problems in the odd field of leadership studies. Leadership, 15(1), 27-43.
Alvinius, A., Hede, S., & Helenius, J. (2022). Ledarskapets kontext - en lärobok för militärer och krishanteringsaktörer. Studentlitteratur. Kapitel 3.
Day, D. V., Fleenor, J. W., Atwater, L. E., Sturm, R. E., & McKee, R. A. (2014). Advances in leader and leadership development: A review of 25 years of research and theory. The Leadership Quarterly, 25(1), 63-82.
Dinh, J. E., Lord, R. G., Gardner, W. L., Meuser, J. D., Liden, R. C. & Hu, J. (2014). Leadership theory and research in the new millennium: Current theoretical trends and changing perspectives. The Leadership Quarterly, 25(1), 36-62.
Fors Brandebo, M. (2021). Tillitsskapande ledarskap. Från teori till praktik. Studentlitteratur.
Fors Brandebo, M. (2020). Destructive leadership in crisis management. Leadership & Organizational Development Journal, 41(4), 567-580. doi:10.1108/LODJ-02-2019-0089
Fors Brandebo, M., Nilsson, S., & Larsson, G. (2018). Destruktivt ledarskap. Studentlitteratur.
Hannah, S. T., Uhl-Bien, M., Avolio, B. J., & Cavarretta, F. L. (2009). A framework for examining leadership in extreme contexts. The Leadership Quarterly, 20(6) 897-919.
Kaiser, R. B., Hogan, R., & Craig, S. B. (2008). Leadership and the fate of organizations. American Psychologist, 63(2), 96-110.
Larsson, G., Lundin, J., & Zander, A. (2017). Ledarskapsmodellen. Studentlitteratur.
Lord, R. G., Day, D. V., Zaccaro, S. J., Avolio, B. J. & Eagly, A. H. (2017). Leadership in Applied psychology: three waves of theory and research. Journal of Applied Psychology, 102(3), 434-451.
Meuser, J. D., Gardner, W. L., Dinh, J. E., Hu, J., Liden, R. C., & Lord, R. G. (2016). A network analysis of leadership theory: The infancy of integration. Journal of Management, 42(5), 1374-1403.
Northouse, P. G. (2021/senaste utgåvan). Leadership: Theory and practice. SAGE Publications. Kapitel 1-10, 13
van Vugt, M. & Ronay, R. (2013). The evolutionary psychology of leadership: Theory, review, and roadmap. Organizational Psychology Review, 4(1), 74-95
Litteraturlista fastställande datum: 2024-05-15
Alvinius, A., Hede, S., & Helenius, J. (2022). Ledarskapets kontext - en lärobok för militärer och krishanteringsaktörer. Studentlitteratur. Kapitel 3.
Bencker, A., Fors Brandebo, M., Ivarsson, A., & Johnson, U. (2022). Common demanding conditions among professional high-level military and sport leaders: a cross-contextual qualitative reflexive thematic analysis. Scandinavian Journal of Sport and Exercise Psychology, 4(1), 27-40.
DeRue, D. S., Nahrgang, J. D., Wellman, N., & Humprey, S. E. (2011). Trait and behavioral theories of leadership. An integration and meta-analytic test of their relative validity. Personnel Psychology, 64, 7-52.
Fors Brandebo, M. (2021). Tillitsskapande ledarskap. Från teori till praktik. Studentlitteratur.
Fors Brandebo, M. (2020). Destructive leadership in crisis management. Leadership & Organizational Development Journal, 41(4), 567-580. https://doi.org/10.1108/LODJ-](<https://doi.org/10.1108/LODJ-%20%20%20%20%0d%20%20%20%20%20%2002-2019-0089>)[02-2019-0089
Fors Brandebo, M., Nilsson, S., & Larsson, G. (2018). Destruktivt ledarskap. Studentlitteratur.
Geier, M. T. (2016). Leadership in extreme contexts: Transformational leadership, performance beyond expectations? Journal of Leadership & Organizational Studies, 23(3), 234-247.
Hannah, S. T., Uhl-Bien, M., Avolio, B. J., & Cavarretta, F. L. (2009). A framework for examining leadership in extreme contexts. The Leadership Quarterly, 20(6) 897-919.
Larsson, G., Brandow, C., Fors Brandebo, M., Ohlsson, A., & Åselius, G. (2016). Swedish military officers through other nations' eyes. International Journal of Organizational Analysis, 24(4), 615-633.
Larsson, G., Lundin, J., & Zander, A. (2024). Ledarskapsmodellen 2.0. Studentlitteratur.
Morgeson, F. P., DeRue, D. S., & Karam, E. P. (2010). Leadership in teams: A functional approach to understanding leadership structures and processes. Journal of Management, 36*(1), *5-39.
Northouse, P. G. (2022 eller nyare utgåva). Leadership: Theory and practice. SAGE Publications.
Rowold, J. (2014). Instrumental leadership: Extending the transformational-transactional leadership paradigm. German Journal of Human Resource Management: Zeitschrift Fur Personalforschung, 28(3), 367-390