Sök

Sök

Kursplan Interorganisatoriska perspektiv på att leda

Engelskt namn: To Lead Collaborating Organizations in Defence, Crisis and Security Work

Kurskod:
2LL016
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Kandidatexamen eller en yrkesexamen omfattande minst 180 hp, inkluderande ett självständigt arbete om minst 15 hp. Examen ska vara inom något av områdena samhällsvetenskap, teknik eller annat relevant område eller ämne. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Eng B eller Eng 6 (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen syftar till att ge studenten fördjupad kunskap om teorier, forskning och erfarenheter av ledarskap och ledning av samverkande organisationer inom försvar, krishantering och säkerhet.

Kursen strävar efter att förena akademiska kunskaper med professionskunskap i form av akademiska och erfarenhetsbaserade föreläsningar, litteraturstudier, seminarier tillsammans med teoretiska och/eller praktiska tillämpningar. Delar av kursen kan komma att genomföras via distansutbildning.

Undervisningsform
  • Seminarier
  • Föreläsningar
  • Självstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

\- kritiskt granska och diskutera forskning, teoribildningar och praktiska erfarenheter kring ledarskap, ledning och samverkan mellan organisationer i försvar, krishantering och säkerhet

\- självständigt analysera vetenskapliga och professionsbaserade frågeställningar kopplat till samverkan mellan organisationer i försvar, krishantering och säkerhet.

Examinationsformer

Kunskapskontroll sker genom en individuell skriftlig hemtentamen. Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala: Väl Godkänt (VG), Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursen ges inom ramen för masterprogrammet i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.

Kursen kan komma att ges helt eller delvis på engelska.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-11-23
Alvinius, A., Hede, S., & Helenius, J. (2022). Ledarskapets kontext – en lärobok för militärer och krishanteringsaktörer. Studentlitteratur.

Danielsson, E., & Eriksson, K. (2022). Women's invisible work in disaster contexts: Gender norms in speech on women's work after a forest fire in Sweden. Disasters, 46(1), 141-161. doi:10.1111/disa.12464

Deverell, E., Alvinius, A., & Hede, S. (2019). Horizontal collaboration in crisis management: An experimental study of the duty officer function in three public agencies. Risk, Hazards & Crisis in Public Policy, 10(4), 484-508. doi:10.1002/rhc3.12179

Eriksson, K., & Danielsson, E. (2022). Framing volunteers identifying and integrating volunteers in crises response operations. International Journal of Disaster Risk Reduction, 74, 102912. doi:10.1016/j.ijdrr.2022.102912

Hedlund, E., & Lönngren, C. (2022). Leadership, boundary spanners and team learning in crisis management. International Journal of Emergency Management, 17(3-4), 323-341. doi:10.1504/IJEM.2022.125164

Johansson, R., Danielsson, E., Kvarnlöf, L., Eriksson, K., & Karlsson, R. (2018). At the external boundary of a disaster response operation: The dynamics of volunteer inclusion. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26(4), 519-529. doi:10.1111/1468-5973.12228

Kalkman, J. P. (2023). Frontline Crisis Response: Operational Dilemmas in Emergency Services, Armed Forces, and Humanitarian Organizations. Cambridge University Press.

Kalkman, J. P. (2020). Boundary spanners in crisis management. International Journal of Emergency Services, 9(2), 233-244.

doi:10.1108/IJES-08-2019-0042

Ohlsson, A., & Larsson, G. (2022). Social effektivitet i arbetslivet. Studentlitteratur.

Oscarsson, O., & Danielsson, E. (2018). Unrecognized crisis management - Normalizing everyday work: The work practice of crisis management in a refugee situation. Journal of Contingencies and Crisis Management, 26(2), 225-236. doi:10.1111/1468-5973.12176

Ödlund, A. (2010). Pulling the same way? A multi-perspectivist study of crisis cooperation in government. Journal of Contingencies and Crisis Management, 18(2), 96-107. doi:10.1111/j.1468-5973.2010.00605.x

Enstaka artiklar kan tillkomma.