Räddningstjänst och militärer deltar i en övning.

Foto: Jonas Helmersson, Försvarsmakten.

Varför är det svårt med civil-militär samverkan?

I en artikel som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Defence Studies undersöker forskare vid Försvarshögskolan vilka faktorer som bidrar till att sätta käppar i hjulen vid civil-militär samverkan i totalförsvaret.

Studien undersöker Sveriges strategi för totalförsvar och samverkan mellan olika sektorer på regional nivå för att identifiera potentiella utmaningar. Den är baserad på intervjuer och observationer från olika samverkansövningar.

– Utifrån vårt material har vi identifierat tre övergripande teman som försvårar samverkan inom totalförsvaret. Det handlar om oförmåga, ovilja och brist på samordning, säger Aida Alvinius, professor vid Institutionen för ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan.

Tre övergripande teman

Oförmåga att samarbeta handlar om resursbrist, oklara mandat, ansvar och befogenheter, begränsat handlingsutrymme på grund av lagstiftning.

Ovilja att samarbeta kännetecknas av tidsbrist, bristande intresse för totalförsvar, inklusive brister i kommunikationen mellan olika aktörer som präglas av misstro, konflikter och prestige.

Bristen på samordning mellan aktörer berör samverkansparternas autonomi med olika förutsättningar, metoder, språk och regler, som misslyckas med att harmonisera med varandra.

Otillräcklig helhetssyn försvårar samverkan

– Den här bristen på samordning karaktäriseras av en otillräcklig helhetssyn, präglad av kortsiktiga lösningar och en brist på kunskap om vilka aktörer som kan samarbeta effektivt. Detta skapar oklarhet och förvärrar både ovilja och oförmåga, förklarar Aida Alvinius.

De teman som identifieras medför betydande utmaningar för samverkan inom totalförsvaret, menar artikelförfattarna.

– Den mest oroande aspekten vara oförmågan att hantera grundläggande problem även med ökade resurser och beslutsamhet. Det krävs därför riktade insatser för att undanröja de här tröghetsmekanismerna, säger Aida Alvinius.

– Men när man väl börjar prata om de här problemen och kan kartlägga dem i sin egen organisation blir det lättare att hitta lösningar på dem, fortsätter hon.

Sidinformation

Publicerad: