Översvämmat landskap.

Climate, Crisis and Security Network

Syftet med nätverket är att utveckla det snabbt växande forskningsfältet som länkar samman klimat-, kris- och säkerhetsstudier vid Försvarshögskolan.

Nätverket består framför allt av forskare från Försvarshögskolan som fokuserar på olika aspekter av klimatrelaterade frågor, som klimatresiliens, hållbarhet, klimatanpassning, miljösäkerhet, katastrofstudier och krishantering.

Nätverket ger utrymme för att dela nya idéer, samarbeta i forskningsprojekt och knyta kontakter med andra forskare som arbetar med klimat- och miljöfrågor. Nätverket bjuder regelbundet in experter för att hålla föredrag och öppna föreläsningar.

Öppna föreläsningar hösten 2024

• 19 september kl 13.00-15:30
    Finansieringsmöjligheter inom climate and security, talare från MSB, Mistra och Vinnova (om Horisont Europa).
  • 12 november kl 10-11:30
    The Anthropocene as politics: climate risks and practices of epistemic co-production in European Union climate security, Niklas Heijl Bremberg, docent i statsvetenskap, Stockholms universitet.

Nyhetsbrev

Anmäl dig via länken om du vill var med i nätverket och få vårt nyhetsbrev som skickas ut en gång i månaden.